Portal Funduszy Europejskich Województwa Podkarpackiego

 Flaga Unii Europejskiej. Niebieskie tło z dwunastoma gwiazdkami w kolorze złotym

 

Logo Podkarpackiego. Symbol abstrakcyjny, nawiązuje do lotnictwa, nowoczesnej technologii i przyrody

Jak skorzystać z Funduszy? (linki zewnętrzne)

""  ""  ""  ""  ""  ""  ""

 

 

Trwa realizacja największego projektu rowerowego, łączącego pięć województw Polski Wschodniej.

W ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” realizowanego w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej w Osi Priorytetowej V: Zrównoważony rozwój potencjału turystycznego opartego o warunki naturalne, Działanie V.2 Trasy rowerowe znajdują się dwa komponenty: „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej – województwo podkarpackie” (komponent inwestycyjny) oraz „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej – promocja” (komponent promocyjny).

            Projekt opiera się na koncepcji stworzenia jednej, spójnej trasy rowerowej łączącej 5 województw Polski Wschodniej (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie). Beneficjentami komponentu inwestycyjnego są województwa Polski Wschodniej, a w przypadku komponentu promocyjnego – Województwo Świętokrzyskie. Pozostałe 4 województwa są Partnerami działającymi na zasadzie umów partnerskich. Wspólnie przyjęte założenia określiły przebieg trasy rowerowej (początek w Elblągu, koniec w Końskiem k. Kielc), długość (około 2000 km) oraz nazwę promocyjną szlaku (Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo).

map

            Długość trasy przebiegającej przez województwo podkarpackie wynosi 420 km i przebiega przez powiaty lubaczowski, jarosławski, przemyski, Miasto Przemyśl, rzeszowski, Miasto Rzeszów, łańcucki, leżajski, niżański, stalowowolski i tarnobrzeski. Ponadto planowane jest utworzenie tzw. Łącznika niżańskiego, który będzie zapętlał szlak na granicy województw podkarpackiego i lubelskiego (połączy szlak w powiecie niżańskim i biłgorajskim). Nawierzchnia szlaku będzie zróżnicowana: lokalne drogi o nawierzchni bitumicznej o dobowym natężeniu ruchu kołowego poniżej 1000 aut/dobę, drogi nieutwardzone leśne i polne, miejskie ścieżki rowerowe.

Całość trasy odcinka podkarpackiego  została podzielona na 5 odcinków. Na każdym z odcinków planowane są wybrane inwestycje związane z utworzeniem trasy, które przebiegają według zasady „zaprojektuj i wybuduj”. Do końca 2014 r. zostały rozstrzygnięte przetargi na wszystkie 5 odcinków. Do wybranych inwestycji związanych z realizacją trasy należą:

-          Oznakowanie trasy rowerowej na całej długości szlaku tabliczkami wg ogólnopolskiego standardu, planowane jest również umieszczenie tabliczek na łącznikach z innymi lokalnymi szlakami rowerowymi,

-          Budowa MOR-ów (Miejsc Obsługi Rowerzystów), których na terenie województwa podkarpackiego będzie 39 sztuk (średnio co 20 km), będą one wyposażone w ujednoliconą wizualnie wiatę, ławki, stół, stojak dla rowerów, kilka wybranych MOR-ów będzie lepiej wyposażonych m.in. w ubikację czy zielony teren wokół,

-          Budowa wybranych obiektów inżynierskich, np. kładki pieszo-jezdne dla rowerzystów na Sanie w Chyrzynach czy Przemyślu oraz renowacja lub adaptacja istniejących,

-          Budowa asfaltowych ścieżek rowerowych, przebudowa skrzyżowań, przebudowanie dróg gruntowych.

            Całość projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej – województwo podkarpackie” ma być zrealizowany do końca października 2015 roku. Prace terenowe rozpoczęły się w marcu br.

green velo

 

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo stanowić będzie już w 2015 roku najciekawszy i najbardziej atrakcyjny produkt turystyki rowerowej w Polsce, zarówno z uwagi na skalę przedsięwzięcia, jak i walory przyrodnicze i kulturowe Wschodniej Polski, przez którą został poprowadzony.

Postęp prac nad projektem można śledzić na stronie:

http://greenvelo.pl/

Back to top